• Op stap in Groningen stad
  • Shoppen in Groningen

Geheime opname videoclip Ben Howard was magisch

vrijdag 13 april 2012 14:26 door Hannah Ellens
19
+1

In een appartement in een steegje vlakbij het NNT ligt de vloer bezaaid met kabels. Op het balkon staan, tussen drumstel en microfoons, twee luchtwarmers. Videomakers Cas de Zeeuw en Jesper Buijvoets van Sensu Film hebben hun huis omgebouwd tot kleine studio. Een snoer vol lichtbollen wordt opgehangen tussen de lantaarnpalen. Bij de ondergaande zon verandert de straat langzaam in een ideale achtergrond voor een Kerstkaart – alleen de sneeuw ontbreekt.

De Britse singer-songwriter Ben Howard komt een videoclip opnemen. Wat hij niet weet, maar de rest van de crew wel, is dat er een paar honderd man publiek in de straat komt te staan. Dat zijn er nogal wat, en Ben mag niks merken… Ideetje van Cas en Jesper, zo’n geheime flashmob leek ze wel leuk.

Geheime missie

De Machinefabriek van het NNT heeft koffie, thee en bier klaargezet. Met hun blauwe Sensu-sweaters staat een ontvangstcomité klaar met muntjes en een megafoon. Rond half zes druppelen de eerste nieuwsgierige deelnemers binnen, om zeven uur staat er een rij voor de deur en komen we erachter dat er binnen niet genoeg ruimte is voor meer dan 350 man. Op het langverwachte sein van de regie trekt de stoet achter twee meisjes met een blauwe trui richting de Vlasstraat. Met een omweg natuurlijk, we zijn op een geheime missie. Bij het begin van de straat stoppen we. Dan begint het wachten. Er is weinig zo indrukwekkend als het zwijgen van bijna 400 mensen. ‘Sshht!’ wordt er gefluisterd. Drie auto’s toeteren, maar dat maakt weinig indruk. Een paar honderd meter verderop horen we de band soundchecken. Wanneer kunnen we nou gaan?

Intieme massa

Dan springen de lampjes aan en we vertrekken langzaam richting het balkon waar Ben Howard nietsvermoedend staat te spelen. Bij het zien van al die mensen springt er een verlegen glimlach op zijn gezicht. Met een kleine hapering zingt hij door. ‘Only love, only love…’ Zijn bandleden lachen: verrassing geslaagd. Voor de opnames mag het publiek weinig geluid maken, maar als Ben ‘Hello Groningen!’ roept, gaat er toch een aardig gejuich op. Dan is het weer stil; zachtjes pingelt Ben het einde van zijn liedje. Op de andere balkons komen bewoners een kijkje nemen, bij het applaus voel ik bijna de grond trillen. Het is fantastisch hoe intiem deze massa eigenlijk is. Zo intiem, dat Ben na nog een liedje even naar beneden komt om handtekeningen te geven en met fans op de foto gaan. Hij lacht constant en blijft maar ‘wow’ zeggen. Dat deze geheime missie een succes was, kun je dus wel zeggen.

Magisch

Dat bevestigt hij nog even tijdens zijn concert een uur later in de Oosterpoort. In vol ornaat staat de band op het ruime podium, badend in het licht. Ben Howard bespeelt zijn publiek zoals een artiest dat moet doen. De drummer gaat soms over op gitaar, de bassist op cello of losse drum. Een select groepje juicht als hij vraagt wie er eerder vanavond bij ‘that thing’ aanwezig waren. Ben bekent dat hij helemaal geen zin had in de opnames, hij was moe, al lang onderweg en in zijn eigen woorden ‘acting like a complete dick’. Hij had geen idee dat er zoveel mensen zouden zijn en het was één van de mooiste dingen die hij ooit heeft meegemaakt.

Voor iedereen die bij de opnames aanwezig waren en het concert in de Oosterpoort moesten missen: je hebt het beste gedeelte van de avond meegemaakt. En ik denk dat Ben dat ook vindt.

Houd Sensu Film in de gaten voor de videoclip! Bekijk hier alvast een voorproefje: handcamera vanuit het publiek.

Foto's door (c) Gemma van der Aa

je naamzaterdag 19 november 2011 om 14:49
Dat straatje was echt magisch. met die lampjes. was net de efteling maar dan met Ben Howard. Dit voelde echt als missie 'Occupy Howard' Het innemen van de opnames van een videoclip. Genius. Bedenker van dit alles mag zichzelf even een schouder klopje geven.
Heatherdonderdag 17 november 2011 om 13:01
Shanna en ik (van de handcamera film) stonden redelijk vooraan, ik had eerlijk gezegd nog nooit van Ben Howard gehoord totdat ze vroeg of ik die avond mee wilde, en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb! Het was super! En heb maar meteen even zijn cd gekocht.

Facebook
Verken Groningen! grotere kaart